Drukuj

Polska mogła być do niedawna niezbyt mocno kojarzona z branżą automotive. Obecnie jednak szybko zyskuje na znaczeniu w tym obszarze. W ostatnich latach rodzimy sektor odnotował znaczący wzrost, przyciągając międzynarodowych inwestorów i stając się kluczowym elementem europejskiego krajobrazu motoryzacyjnego. A jego wpływ na przyszłość samochodów i kierowców może być wkrótce jeszcze większy, dzięki zacieśniającym się relacjom z branżą informatyczną.

Branża ważna dla Polski

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że branża zatrudnia dziś ponad 190 000 osób i odpowiada za około 8% całkowitych przychodów z eksportu. Dane te dość jednoznacznie wskazują, jak ważne miejsce w polskiej gospodarce, wnosząc znaczący wkład w PKB i zatrudnienie, odgrywa sektor.

Na jego pozycję składa się szerokie spektrum działań, od produkcji pojazdów i części, po badania i rozwój. Czołowi światowi producenci, jak Volkswagen, Opel i Toyota, założyli u nas zakłady produkcyjne. Polskie firmy są też integralną częścią łańcucha dostaw, dostarczając komponenty i części do głównych koncernów w całej Europie.

Na ogólną atrakcyjności Polski jako centrum rozwoju motoryzacji wpływa kilka czynników. Głównym jest bez wątpienia wykwalifikowana siła robocza. Możemy pochwalić się wykształconą i doświadczoną grupą specjalistów, która nieustannie rośnie za sprawą krajowych uniwersytetów i szkół zawodowych kształcących inżynierów i techników posiadających umiejętności niezbędne dla branży.

Nie bez znaczenia jest strategiczna lokalizacja Polski. Centralne położenie w Europie sprawia, że przyciąga uwagę jako dobrze usytuowany ośrodek produkcji i dystrybucji motoryzacyjnej, oferującym dogodny dostęp do kluczowych rynków europejskich. To też atrakcyjny punkt dla koncernów szukających możliwości ekspansji.

Jeśli dodamy do tego fakt, że Polska jest środowiskiem przyjaznym inwestycjom, gdzie szybko rozwijana jest infrastruktura transportowa, a na miejscu funkcjonuje liczna baza dostawców komponentów, łatwo znajdziemy źródła rosnącej pozycji kraju na międzynarodowej mapie automotive.

Polski wpływ na przyszłość motoryzacji

Wkrótce to znaczenie może być nawet większe. Postępująca ewolucja samochodów oznacza, że nowe modele w równej mierze projektują dzisiaj konstruktorzy i inżynierowie, co programiści. To szansa dla organizacji IT, które działają na rodzimym rynku i oferują specjalistyczną wiedzę w obszarze automotive. Przykładem jest GlobalLogic, który dzisiaj m.in. wraz z globalnym producentem samochodów Stellantis rozwija samochody wykorzystujące możliwości rzeczywistości cyfrowej.

Zespoły programistów pracujące dla sektora motoryzacyjnego koncentrują się na projektowaniu różnorodnych rozwiązań mających na celu unowocześnienie współczesnych pojazdów. Ich wysiłek przekłada się na rozwój systemów informacyjno-rozrywkowych w samochodach oraz wprowadzanie innowacji, które mają wpływ na doświadczenia użytkowników. Za sprawą technologii takich jak sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość otwierają się nowe, nieznane dotąd możliwości. Prace specjalistów IT przyczyniają się także do stabilnego rozwoju autonomicznych technologii ora systemów ADAS (zaawansowane systemy wspomagania kierowcy), które gwarantują wyższy poziom wygody i bezpieczeństwa podczas podróży. To z kolei przyczynia się stopniowo do redukcji liczby wypadków na drogach na całym świecie. Nie sposób również pominąć projektów, które rozszerzają obszar działalności przemysłu motoryzacyjnego, obejmując konfigurację maszyn, testowanie w chmurze, opracowywanie wzorców oraz strumieni testowych, a także tworzenie narzędzi do efektywnego testowania oprogramowania. Te działania mają wpływ na zwiększenie efektywności pracy projektantów, inżynierów i testerów, a tym samym całościową efektywność firm funkcjonujących w branży.

Nie patrzymy już na pojazd jako produkt na sprzedaż, ale przez pryzmat oczekiwań klientów i jego miejsce we współczesnym świecie. To oznacza, że na etapie projektowania samochodu uwzględniamy potrzeby kierowców i pasażerów, a także bierzemy pod uwagę, jak będzie komunikować się i funkcjonować w nowej, cyfrowej, połączonej rzeczywistości, w której istnieją smartfony, inteligentne domy i nowoczesna infrastruktura miejska. Nasze doświadczenie w wielu branżach pozwala nam tworzyć rozwiązania przygotowane do pracy w nieustannie ewoluującej rzeczywistości – wyjaśnia Marcin Przybyła, Senior Manager, Engineering w GlobalLogic.

Takie podejście sprawia, że sektor automotive przechodzi zmiany napędzane przez inżynierów oprogramowania. To oni odpowiadają za ewolucję od klasycznie rozumianych samochodów w pojazdy podłączone do internetu (connected car) i oparte na oprogramowaniu (software-defined).

Znaczący gracz

Polski przemysł motoryzacyjny stoi u progu znaczącego wzrostu, a jego mocne strony i strategiczne atuty stanowią doskonałą platformę do rozwoju. Raporty i spostrzeżenia dotyczące branży podkreślają kwitnący sektor o ogromnym potencjale. Koncentrując się na zacieśnianiu relacji łączących branże automotive i informatyczną, Polska może dziś umacniać swoją pozycję znaczącego gracza w europejskim krajobrazie motoryzacyjnym. Dzięki odpowiednim inwestycjom i takiej współpracy, możliwości rozwoju branży motoryzacyjnej w Polsce są obiecujące, a kraj może stać się konkurencyjną siłą na globalnej arenie motoryzacyjnej. To właśnie tutaj definiowana będzie przyszłość pojazdów elektrycznych czy technologii autonomicznej.

Artykuł powstał we współpracy z GlobalLogic